مجری در مدار ولایت

آن چه مجریان باید بدانند:

مجری در مدار ولایت

آن چه مجریان باید بدانند:

• مهدی ضیایی شاهرودی
• متولد سال 1343 درمشهد
• مجری ثابت نمازجمعه مشهد مقدس – بیش از 10 سال
• مجری همایش ها ومراسم مذهبی وحماسی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی – بیش از 15 سال
• مجری مراسم مذهبی ومحافل قرآنی آستان مقدس حضرت رضا(ع) – بیش از 15 سال
• مجری مراسم سخنرانی ولی امرمسلمین جهان درروز اول هرسال ودرجمع مردم مشهد وزائران حضرت رضا(ع) درسال های متمادی
• مجری یادواره های شهدای دفاع مقدس درشهرهای مختلف – بیش از 20 سال
• مسئول ومجری مراسم مذهبی بعثه مقام معظم رهبری درمکه مکرمه – دو دوره عمره ویک دوره حج تمتع
• مجری همایش های مختلف استانی و کشوری – بیش از 10 سال
• دارای مدرک تربیت معلم قرآن ازسازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
• سابقه تدریس روخوانی ، روان خوانی وتجوید سطح یک – بیش از 10 سال
• دربان افتخاری کشیک هشتم آستان مقدس حضرت رضا(ع) – بیش از 20 سال
• مسئول ومجری مراسم بعثه مقام معظم رهبری درکربلای معلٌی – ازابتدای سال 1391 تاکنون

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

شاخصه های مجری موفق درعتبات عراق (2)

دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۲۹ ب.ظ

حال که با چگونگی اجرای مراسم درعراق تاحدودی آشنا شدید ، دراین بخش به مواردی ازخصوصیات مجری یا مسئول مراسم درعتبات اشاره می کنم .

بخش دوم  : خصوصیات فردی

1 – داشتن روحیه وانگیزه انجام خدمت  : انجام کارفرهنگی ویژگی وسختی خود رادارد .موفقیت درعتبات زمانی حاصل میشود که فردروحیه بالا وانگیزه لازم را داشته باشد . دستیابی به این دومهم به این است که بدانی درچه موقعیت مکانی وبرای چه قشری (زائرین امام حسین ع )خدمت می کنی .

2- دارا بودن سلامت کامل جسمی : تلاش وفعالیت زیاد درطول مأموریت ، حمل وسایل سنگینی مثل باند بلندگو وآمپلی فایر و... ایجاب می کند که مسئول ومجری مراسم مشکل جسمی نداشته باشد .

3- دارا بودن سلامت کامل روحی : یکی از رموز موفقیت مجری ومسئول مراسم درعتبات ، برخورداری ازنعمت صبر و متانت درحد اعلا ،عصبانیت وپرخاشگری درحد ضرورت می باشد . باید بدانیم کسانی که ما،در اجرای مراسم به آن ها نیاز داریم ازنظر فکری وفرهنگی دارای ویژگی خاصی هستند . پس آستانۀ تحمل و ظرفیت را باید بالا برد .

4- آشنایی حداقلی با زبان عربی : ارتباط چهره به چهره ومستمر بامدیران سطوح مختلف عتبه درتمامی مراسم ها ایجاب میکند که مجری بتواند تعامل برقرار نماید  . هراندازه تسلط به زبان بیشترباشد ،تعامل بهتر برقرار میشود .

5- برخوردار بودن از شاخصه های مجری گری : مسئول مراسم که لزوماً مجری برنامه هادرعتبات نیز میباشد باید بااصول اولیه فن مجری گری آشناباشد . فن بیان ، اعتماد به نفس، احترام به مخاطبین ، مدیریت بحران ، مطالعه در حدضرورت ومتناسب باهراجرا ، فرضیه سازی برای هراجرا و....

6- روحیه انتقاد پذبری درحد اعلا : مسئول ومجری مراسم ، درهمه جا خصوصاً درعراق باید بداند مخاطبین او افراد مختلف ودارای فرهنگ های متفاوتی هستند وطبیعی است که انتقاد به شیوۀ کار نیزداشته باشند ، پس ظرفیت شنیدن حرف مخالف رادرخود بالا برده ونسبت به انتقادهای سازنده توجه جدی داشته باشید .

7- رعایت پوشش مناسب وتوجه به وضع ظاهر : باید اذعان نمود :مراسم ، دربعثۀ مقام معظم رهبری پیشانی تمام فعالیت های روز مرٌۀ بعثه میباشد ومجری مراسم بیشتراز هرکسی درمعرض دید زائرین قرار دارد . لذا بطریق اولا مبیٌن منزلت وجایگاه رفیع بعثه میباشد وتوجه به وضع ظاهر (لباس تمیز – داشتن جوراب – اصلاح سروصورت – و....) برای یک مجری مراسم بخصوص مراسمی که منتسب به رهبری میباشد از اوجب واجبات خواهد بود .

8- توجه جدی به نظم وانضباط : حضور مسئول یامجری مراسم نیم ساعت وحضور همۀ عواملی که اجرادارند مثل سخنران ،مداح ،قاری و... حداقل ده دقیقه قبل ازشروع برنامه ضروری می باشد . نظم درزمان شروع وپایان مراسم نیز به اعتبار برنامه ها دردید وارزیابی مخاطبین می افزاید .

9- ثبت روزانۀ تمامی فعالیتها : ثبت سوابق، آثار وبرکات زیادی دریک سیستم دارد .دستیابی سریع به اطلاعات وآمار، تسریع در تنظیم گزارشات نوبه ای که معمولاً درخواست می شود ، ازجملۀ این مصادیق می باشد .

10- مدیریت زمان : پیش بینی وآینده نگری یکی از رموز موفقیت مسئول ومجری مراسم درعتبات وهرجای دیگر میباشد . توجه به آینده ومناسبت های درپیش وبرنامه های قابل اجرا درآن مناسبت ها ، باید بامدیریت زمان مدنظر قرار گیرد .مثلاً برای برگزاری مراسم جشن های شعبانیه حداقل ده روز قبل اقدامات لازم صورت پذیرد که قدرت مانور برای عوامل اجرایی مثل پشتیبانی و... باشد ودر تنگنای زمان قرار نگیرند. یا برای انجام تبلیغات محیطیِ هرمناسبت، فرصت لازم برای طراحی، تکثیر وتوزیع پوستر وتراکت وجودداشته باشد .

11- برخورداری ازفن روابط عمومی وروابط اجتماعی : مسئول ومجری مراسم درعتبات اغلب می بایست برای افزایش کیفیت برنامه ،اززائرین یامداحان کاروان ها افرادی رابرای موضوعات مختلف بکاربگیرد ، چراکه تنهاست وطبیعتاًکنترل حواشی مراسم ازعهدۀ یکنفر خارج است .همچنین شناسایی وارتباط بامداحان برای اجرای برنامه ، روابط عمومی بالایی نیازدارد .

12- آشنابودن بافنون قرائت قرآن ودعا : باتوجه به وقفه ای که معمولاً دراعزام قاری مخصوصاً درعتبات بوجود می آید، مجری یا مسئول مراسم اگر آشنایی نسبی با فن قرائت (صوت ولحن زیبا، تجویدو...) داشته باشد ، هنگام شروع برنامه ها هیچ دغدغه ای نخواهد داشت . اگر این گونه نباشد می بایست از زائرین برای تلاوت قرآن ویا بعضاً قرائت ادعیه استفاده شود که دراین صورت احتمال خدشه دارشدن اعتبار مراسم دور از ذهن نخواهد بود .        

13- پرهیز ازاقدامات سلیقه ای در سلب یا ایجاب هربرنامه : حساسیت کاراجرا درعتبات بسیار بالاست مخصوصاً درابعاد امنیتی ، ومسئول بعثه باتوجه به اشراف برکل فعالیت های بعثه ، درنهایت پاسخگوی هرمسئله ای میباشد.مع الوصف لازم است انجام ، حذف ، تغییر ویاچگونگی اجرای هربرنامه را مسئول بعثه یاهرشخصی را که ایشان معرفی می نماید ، مطلع و باهماهنگی کامل اقدام گردد . 

  • مهدی ضیایی

شاخصه های مجری موفق درعتبات عراق(1)

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ق.ظ


بخش اول  :  شناخت محل خدمت

درابتدا باید بگویم تجربه بیش از یکسال فعالیت مستمر در برگزاری مراسم درعتبات ، بررسی فراز ونشیب آن وتجربه سه دوره برگزاری مراسم درعمره وتمتع ، حقیر رابرآن داشت که برای مجریان محترم مراسم در عتبات نقل تجربه، وبرای مدیران محترم تصمیم گیرنده در اعزام افراد وتنظیم کننده ابلاغیات ودستورالعمل ها که باعدم اشراف به سختی ومشکلات کار ،متأسفانه نسخه های مشترک می پیچند ،وجوه تمایزفعالیت ها دربرگزاری مراسم درعتبات وعمره رابیان نمایم.

1- درعتبات ،قریب به اتفاق مراسم درعتبه برگزار می گرددودرحضور زائران عرب ،درحالی که درعمره وتمتع تمامی مراسم درهتل هاوصرفاًبرای زائران ایرانی اجرا می شود .

2- مسئول مراسم درعتبات برای هرمراسم ارتباط مستقیم بامدیران مختلف درهمان عتبه دارد .درحالی که درعمره وتمتع این ارتباط هیچ لزومی ندارد .

3- درقریب به اتفاق هتل های مکه ومدینه رابط فرهنگی وجوددارد که اطلاع رسانی کرده ،مکان وشرایط را برای برگزاری مراسم مهیا مینماید لیکن درعتبات صفرتاصد تمامی فعالیت ها دربرگزاری یک مراسم ،بامسئول مراسم میباشد .

4- درعتبات مسئول فرهنگی هیچ قدرت ابتکارعمل درتزیین جایگاه مراسم وایجاد جوروحی روانی برای مخاطبین نداردوبایدتابع بی چون و چرای فرهنگ مدیریتی عتبه باشد درحالی درعمره وتمتع یک رابط فرهنگی هیچ محدودیتی دراین زمینه نداشته حتی بودجه اختصاصی برای این کاردارد .

5- مسئول مراسم درعتبات برای سرکشی ازوضعیت اطلاعیه هاوبرد اعلانات هتل ها ازنزدیکترین ودورترین آن هادرگرما وسرماباید باپای پیاده طی مسیرنماید درحالی که خودروهای کولردار درمکه ومدینه ،هم مشکل گرماوسرما راحل کردندوهم تسریع درکارراباعث شده اند .

6- مسئول مراسم درعتبات ، هرآن خود رادرمعرض یک انفجارویک اقدام تروریستی می بیند ودرکشوری فعالیت میکند که مردم این کشوراطمینان ازبرگشت سالم خودشان به منزل راندارند .لیکن چنین استرس وتشویش خاطری دریک مسئول مراسم درعمره وتمتع اصلاً وجود ندارد.

7- مسئول مراسم درعتبات باید باوضعیت پایین بهداشت ، آب وهوا واغلب گردوغبار کناربیاید وفعالیت نماید درحالیکه مسئول مراسم در عمره وتمتع با چنین وضعیتی یااصلاً مواجه نیست یابسیار کم وناچیز است .

8- خانوادۀ یک مسئول مراسم چنانچه همراه فرد باشند درطول مدت حضور ازهیچ گونه امکانات رفاهی وتفریحی برخوردار نیستند درحالیکه مکه ومدینه دارای امکانات مناسب تفریحی میباشد .به این مقوله  وضعیت اسفبار هتل محل استقرار خانواده هارا باید اضافه نمود .   

9- مسئول مراسم درعمره وتمتع برای اجرای یک مراسم ،همیشه عواملی مثل پشتیبانی ، مشعرو... کناراو هستند وهرکدام وظیفه خود را انجام می دهند .لیکن درعتبات بدلیل افت شدید نیروی کمٌی ،مسئول مراسم اگر کارپشتیبانی نکند نمی تواند مراسم رااجرانماید.

10- ساعت کاری مسئول مراسم عتبات ازنیم ساعت به اذان صبح شروع ، وساعت 10شب اگرکاری برای فردا نباشد که بخواهی آماده کنی ،پایان می یابد . درحالی که چنین وضعیتی درعمره وتمتع وجود ندارد .

موارد فوق صرفاً بخشی ازمصادیق وجه تمایز بین کارفرهنگی درعتبات و حج بود که ذکرشد هرچند موارد دیگر مثل بودجه های فرهنگی برای مسابقات وجوایز و... هست که ذکر نمی کنم .باشد که مورد دقت مجریان محترم وعنایت بیشتر مسئولین بعثه مقام معظم رهبری درتدوین آیین نامه ها ،دستورالعمل هاو.... مخصوصاً درمسائل مالی کارکنان ومأمورین ، قرارگیرد .

  • مهدی ضیایی